STAND.


Je kunt ook te veel sporten


Een marathon lopen voor het goede doel. Met vrienden de Amstel Gold Race fietsen. Of met collega’s meezwemmen tijdens de 11stedenzwemtocht met Maarten van der Weijden. Steeds meer (onervaren) sportliefhebbers zijn lekker in beweging! Maar al dat sporten heeft ook een andere kant: die van blessures, overtrainen en ander ongemak. Tijd om de experts te vragen naar hun mening. Kun je ook te veel sporten?

Heleen Lameijer
SEH-arts en wetenschappelijk spreker en schrijver @makesciencework

'Rust is echt
noodzakel
ijk'

‘Je kunt zeker te veel sporten. Je kunt dan jezelf overtrainen. Dat is zeg maar de sportvariant van de burn-out. Je komt op een punt dat je vastloopt en niet verder kunt, zowel mentaal als fysiek. Rust is dan echt noodzakelijk. Ook kennen we binnen de spoedeisende geneeskunde het verschijnsel rhabdomyolyse. Dat kan een gevolg zijn van een extreem intensieve sportinspanning. Er zitten dan te veel afbraakproducten van je spiercellen in je bloed, waardoor je last kunt krijgen van nierfalen. Kortom: je kunt zeker te veel sporten. Neem daarom altijd voldoende rustmomenten.’

Jacob Veenstra
Topsporter en bekende triatleet

'Ongetraind een marathon lopen is vragen om problemen'

‘Er zijn steeds meer mensen die gekke dingen doen, zoals ongetraind een marathon lopen. Dat kan langdurige schade veroorzaken, omdat je je lichaam te zwaar belast, zonder dat het daarop is voorbereid. Ongetraind meedoen aan een sportevent is dus vragen om problemen.

Uit eigen ervaring weet ik dat je ook roofbouw kunt plegen op je lichaam door juist te véél te trainen. Gelukkig heeft ons lichaam waarschuwingssystemen, die voorkomen dat je echt overtraind raakt. Mijn tip? Ga op zoek naar afwisseling in activiteiten. Of dat nou krachttraining, yoga of tuinieren is, dat maakt niet uit. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.’

Rutger Bennink
Vitaliteitsconsultant bij De Friesland

'2,5 uur per week bewegen is al voldoende'

‘Veel mensen gebruiken sport als middel om op gezond gewicht te komen. Naast een drukke baan en een gezinsleven gaan ze fanatiek aan de slag met fitness, hardlopen of fietsen. Wat men echter vaak vergeet, is tijd nemen om te herstellen. Terwijl je juist rustmomenten nodig hebt om zowel fysiek als mentaal te herstellen. Dus heb je een dag met veel inspanning, durf er dan ook voor te kiezen om je training op een lagere intensiteit uit te voeren. Dat geeft je herstel een boost. En vergeet niet dat je helemaal niet zo veel hoeft te sporten om de fitnorm voor jong en oud te halen. Die stelt dat 2,5 uur per week matig intensief bewegen en twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten voldoende zijn. Daarmee haal je de druk er voor jezelf af. We zijn per slot van rekening niet allemaal topsporters.’