STAND.

'Het zou verplicht moeten zijn een werkgelukmanager in dienst te hebben'

Steeds meer organisaties en bedrijven maken werk van het geluk van hun werknemers. Daarvoor stellen ze heuse werkgelukmanagers aan. Maar kun je geluk eigenlijk wel managen? We vragen het aan drie experts.

Menno de Bree

Filosoof en columnist van het Financieele Dagblad

‘Het aanstellen van werkgelukmanagers is een stompzinnig idee’

‘Geluk kun je niet managen door aan een aantal knoppen te draaien of leuke activiteiten op de werkvloer te organiseren. Je wordt namelijk niet zozeer gelukkig van de handelingen die je op je werk doet, maar van het dieperliggende gevoel dat je daarmee iets zinvols doet. Het gevoel dat je boven je eigenbelang uitstijgt, iets toevoegt aan een groter geheel en zo je steentje bijdraagt aan een overstijgend doel. Werkgeluk is dus niet een extraatje, maar diep verbonden met jezelf en reguliere werkprocessen. Iets dat zo met jezelf verbonden is, kun je niet door een ander laten “managen”. Dat doe je in het gewone leven ook niet. Het concept van een werkgelukmanager is een stompzinnig idee. Natuurlijk kun je het op de werkvloer zó regelen, dat mensen minder snel uitvallen. Maar dat is iets anders dan werkgeluk creëren. Geluk kun je niet afdwingen. En dat geldt zeker voor werkgeluk.’

Nancy Peeters

Netwerk Werkgeluk en spreker over werkgeluk

‘Als werkgever is het je morele verplichting om bij te dragen aan werkgeluk’

‘Ik geloof niet dat pingpongtafels of glijbanen werkgeluk creëren. In mijn optiek moet je aan de slag met duurzaam werkgeluk. Voor veel CEO’s klinkt dat wellicht zweverig. Toch is het allesbehalve dat. Werkgeluk kun je heel exact meten. Zo maak je inzichtelijk op welke punten je als organisatie nog winst kunt behalen. Er zijn onwijs veel knoppen waar je aan kunt draaien om het werkgeluk van je werknemers te vergroten. Op beleidsniveau, maar ook op individueel niveau. Ook dit laatste is van belang. Het is de rol van een werkgelukmanager om in gesprek te gaan met werknemers. Zit je lekker in je vel? Komen je sterke punten voldoende aan bod in je werkzaamheden? Sluit je werk aan bij wat je persoonlijk belangrijk vindt? Als je nagaat hoeveel tijd, energie en aandacht jouw medewerkers in je bedrijf stoppen, vind ik dat je als werkgever de morele verplichting hebt om bij te dragen aan hun werkgeluk.’

Jan Willem Wessels

‘Werkgelukzaaier’ bij communicatiebureau GH+O

‘Je moet niet de illusie hebben dat je iedereen gelukkig kunt maken’

‘Bij GH+O hebben we geen werkgelukmanager, maar werkgelukzaaiers. Zij monitoren het werkgeluk binnen de organisatie en jagen het aan. Twee keer per jaar houden de werkgelukzaaiers een enquête onder alle collega’s waarmee we hun werkgeluk meten. In de enquête staan stellingen die gaan over de vier pijlers van werkgeluk: betekenisvol werk doen, betrokkenheid bij je werk, veerkracht en vriendelijkheid. Op basis van de antwoorden uit deze enquête pikken we bepaalde signalen op. Blijkt bijvoorbeeld dat collega’s vinden dat ze hun talenten onvoldoende kunnen inzetten, dan geven we dat aan bij de teamontwikkelaars. Zij kunnen vervolgens actie ondernemen om op dit punt het werkgeluk te vergroten. Ondanks dat ik me bezighoud met het werkgeluk, heb ik niet de illusie dat ik iedereen gelukkig kan maken. Collega’s zijn in de eerste plaats altijd zelf verantwoordelijk voor hun eigen werkgeluk. Maar ik ben ervan overtuigd dat het goed is om als organisatie iemand aan boord te hebben die werkgeluk op de agenda houdt.’

Wat vind jij?

Praat en discussieer mee over deze stelling op onze community Blij in je brein