Fam. Vitaal

Tips voor een vitaal leven

Tips van Epke voor meer veerkracht in je leven

Een topprestatie leveren op het moment dat het er écht om gaat. Maar ook jezelf herpakken na verlies, blessure of domme pech. Mentale veerkracht is een onmisbare eigenschap voor topsporters. Hoe doen sporters dat en wat kun jij van hun lessen leren? Lees Epke’s tips om veerkrachtiger in het leven te staan op onze site.

Groen geluk

Veel mensen zijn buiten gelukkiger dan binnen. Van groen worden we nu eenmaal blij. Goed nieuws: dat geluksgevoel haal je heel eenvoudig naar binnen. Met (meer) planten! Planten maken je productiever en zorgen voor schone lucht, waardoor je meer energie hebt. Wist je dat je alleen al door het ruiken aan een muntplant je stressniveau verlaagt? Je geeft je hersenen hiermee een shotje serotonine: hét gelukshormoon. Gauw in huis halen dus, dat groene geluk!

Brainpower

Voelt ‘het nieuwe normaal’ voor jou ook nog steeds een beetje vreemd? Best logisch, want we worden allemaal door het coronavirus geraakt. Of je nu thuiswerkt, thuiszit zonder werk of juist overuren draait. De Friesland wil je een steuntje in de rug geven. In Brainpower, ons boekje vol inspiratie en ontspanning, vind je allerlei tips die je helpen om mentaal fit te blijven. Je zult zien dat ons brein meer kan dan we denken. Brainpower!

Vet goed

Omega 3-vetzuren zijn belangrijke voedingsstoffen voor onze hersenen. Krijg je er te weinig van binnen, dan kan dat leiden tot een verminderde concentratie of vergeetachtigheid. Je lichaam produceert zelf geen omega-3 vetzuren. Daarom is het belangrijk dat je er genoeg van binnenkrijgt door middel van je voeding. Bijvoorbeeld door noten, avocado of vette vis te eten. Vet lekker en vet goed dus!

Maak eens een ommetje

Wandelen is hip! En niet zonder reden: je kunt het altijd en overal doen en het is ook nog eens goed voor je. Om het nóg leuker te maken, is er nu de gratis app Ommetje. Deze app van de Hersenstichting stimuleert je om lekker veel ommetjes te maken. De app beloont jouw ommetjes met punten en medailles én je kunt de strijd aangaan met familie, vrienden of collega’s. Tussendoor vertelt Erik Scherder je ook nog eens leuke weetjes. Wanneer maak jij weer eens een ommetje?

Piekerkwartier

Ken je dat? Dat je maar blijft nadenken over een probleem, zonder dat je tot een oplossing komt? Alsof er een eindeloze reeks gedachten in je hoofd rondcirkelt? Piekeren helpt je niet verder. En toch doen we het (bijna) allemaal. Dat kan anders! Reserveer iedere dag 15 minuten ‘piekertijd’. In die tijd schrijf je alles op wat er in je opkomt. Daarna ga je iets anders doen. Wedden dat je dan meer rust in je hoofd hebt?

Op het matje

Last van vermoeide, stijve spieren na een intensieve dag? Ga eens liggen op een shakti mat! De mat zit vol uitsteeksels die, als je erop gaat liggen, zo’n 6.000 drukpunten in je lichaam masseren. Tenminste, als je een beetje geduld hebt: na zo’n 20 minuten op de shakti mat zou je een toestand van totale ontspanning bereiken. De mat vermindert pijn en bevordert een diepe nachtrust. En: hoe vaker je op de mat ligt, hoe positiever het effect voor lichaam en geest. Aldus fanatieke gebruikers van de shakti mat.