Beeldbellen met Dokter Appke

Heb je een gezondheidsvraag? Stel ‘m aan Dokter Appke! Je krijgt dan snel en deskundig antwoord. Je kunt een berichtje sturen via de chat en als verzekerde van De Friesland ook beeldbellen met Dokter Appke. Handig als je huisarts even niet beschikbaar is. Bijvoorbeeld ’s avonds, in het weekend of als je in het buitenland bent.

Download Dokter Appke

Dokter Appke is de hele week bereikbaar: maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 23.00 uur, in het weekend en op feestdagen van 9.00 tot 21.00 uur. Download de gratis app in de Google Play Store of in de App Store. Al ruim tienduizend mensen gingen je voor.

Een kijkje achter de schermen bij Dokter Appke

‘Op afstand is veel meer mogelijk dan ik dacht’

Dokter Appke heeft het druk in coronatijd. In maart kwamen er drie keer zoveel appjes en telefoontjes binnen dan anders. In snel tempo werd het team van Dokter Appke uitgebreid. ‘Vooral ouderen wisten niet waar ze aan toe waren.’

Normaal gesproken draait verpleegkundige Agnes van Grinsven samen met één of hooguit twee collega’s een dienst in het Medisch Contact Center (MCC). Dit is de thuisbasis van Dokter Appke. Hier beantwoordt ze de vragen die via de app of telefoon worden gesteld. ‘Op de piek van de coronacrisis werkten we met zeven mensen tegelijk. En dan nog liepen de wachttijden soms op.’

Zomerkrachten en studenten

Er werden medewerkers ingeschakeld die normaal alleen in de drukke zomerperiode bijspringen. Extra app-kracht werd gevonden in hbo-verpleegkundigen en laatstejaars studenten medicijnen. ‘Zij zaten thuis, omdat ze geen coschappen kunnen lopen’, vertelt Agnes. Om vragen goed te kunnen beantwoorden, verdiepten Agnes en haar collega’s zich in de informatie van het RIVM. ‘We hebben ook een arts op de achtergrond, die we kunnen raadplegen als we iets niet weten.’

Laagdrempelig

Het was extreem druk toen het virus om zich heen greep, maar er nog geen duidelijke regels waren gecommuniceerd. ‘Vooral ouderen wisten niet waar ze aan toe waren. Mag ik nog naar buiten? Kan ik mijn familie nog zien? Kan de hulp nog over de vloer komen en moet die dan een mondkapje dragen? Allemaal vragen waar mensen mee rondlopen, maar niet de huisarts voor bellen. Dan biedt Dokter Appke uitkomst. Onze dienst is laagdrempelig en je kunt anoniem contact opnemen.’

Geruststellen

Ook patiënten met coronaklachten weten Dokter Appke te vinden. Agnes: ‘Bijvoorbeeld als ze al lange tijd hoesten en de huisarts zegt dat ze het nog een tijdje moeten aankijken. Als klachten dan aanhouden, neemt de ongerustheid toe. Wij kunnen mensen geruststellen en advies geven.’ Dokter Appke is volgens Agnes extra waardevol in deze crisis. ‘We beantwoorden veel vragen, nemen zorgen weg en verlagen de druk op de huisartsenzorg.’

Online huisarts

Belangrijkste troef blijkt het videobellen met een huisarts. Dit is een extra dienst die kort geleden is toegevoegd aan Dokter Appke. ‘Op afstand is veel meer mogelijk dan ik dacht. Een lichamelijk onderzoek blijkt lang niet altijd noodzakelijk. Zo nam iemand contact op die bloedverlies via de anus had. Normaal gesproken laat je zo iemand zien door de huisarts. Nu vroegen we eerst een online consult aan. Met succes! De huisarts heeft goed doorgevraagd en uiteindelijk met voedingsadvies de klachten kunnen verhelpen.’

Onzekere zomer

Nu de gezondheidscrisis meer onder controle is en de maatregelen van de overheid helder zijn, krijgt Dokter Appke het wat rustiger. ‘Maar we werken nog steeds met vier of vijf man tegelijk’, aldus Agnes. Meestal is de zomer een piekperiode, als veel mensen vanuit het buitenland contact opnemen omdat ze gezondheidsklachten hebben. ‘Misschien wordt deze zomer rustiger voor ons, als iedereen in eigen land blijft. Of we worden niet geappt over insectenbeten, huiduitslag of diarree, maar over mentale problemen veroorzaakt door de crisis. We weten het niet. Zeker is wel dat Dokter Appke klaarstaat. Altijd en voor iedereen.’